Joillain alueilla toiset operaattorit kuuluvat paremmin ja toiset huonommin. Siksi puhelinliittymän vaihto toiselle operaattorille voi tulla aiheelliseksi esimerkiksi muuton yhteydessä. Sama operaattori voi olla kustannusten kannalta aiheellinen myös perheen sisällä, joten yhden perheenjäsenen vaihtaessa operaattoria, voi miettiä, kannattaisiko kaikkien etsiä uudet liittymät samalta operaattorilta. Operaattoreita tutkiessa voi löytää huomattaviakin eroavaisuuksia tarjolla olevista puhelinliittymistä, ja joskus liittymän vaihtaminen saman operaattorinkin sisällä voi tuoda selvää säästöä kuukausibudjettiin. Jos liittymälle on joitain tärkeitä vaatimuksia, kuten runsasta datan käyttöä tai paljon tekstiviestien lähettämistä, löydät juuri näitä palveluja edullisesti tarjoavat operaattorit ja liittymäpaketit hpo.fi-liittymälaskurin avulla. Liittymää vaihtaessa kannattaakin vertailla erityisesti seuraavia tekijöitä: hinta, nopeus ja kuuluvuus.
Näin liittymän vaihto tehdään:
- Vertaile operaattorit ja liittymätarjoukset tästä
- Valitse itsellesi sopiva liittymäpaketti
- Tee liittymäsopimus netissä. Ilmoita samalla haluatko, että puhelinnumerosi siirretään uudelle operaattorille, jolloin operaattori hoitaa numeronsiirron puolestasi.
- Saat uuden SIM-kortin postitse. Vaihda SIM-korttisi uuteen operaattorin ohjeiden mukaan.
Vertaile eri operaattoreita ja niiden tarjoamia liittymäpaketteja
Mieti, haluatko pitää vanhan numerosi ja siirtää sen uudelle operaattorille vai ottaa täysin uuden numeron.
Numeronsiirtoon tarvitset liittymän omistavan henkilön tai yrityksen luvan.
Selvitä, onko vanha liittymäsi määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva.
Muista tallentaa vanhalla SIM-kortilla olevat puhelinnumerot, tärkeät viestit ja kuvat ennen siirtymistä uudelle operaattorille ja uuteen SIM-korttiin.
Uusi puhelinliittymä, vanha numero – miten numeronsiirto tehdään?
Oman tutun numeron vaihtaminen uuteen kuulostaa usein ikävältä ja hieman hankalaltakin. Vanhan numeron tuntevat niin ystävät kuin sukulaisetkin, ja se voi olla yhteystietona lukuisten eri palveluiden tarjoajilla, kuten pankilla ja vakuutusyhtiöllä. Uusi numero olisi muistettava ilmoittaa kaikille. Olisikin melko epäkäytännöllistä, jos puhelinnumeroa ei voisi siirtää uudelle operaattorille liittymän vaihdon yhteydessä. Onneksi liittymän vaihdon yhteydessä voidaan tehdä numeronsiirto. Tämä tarkoittaa sitä, että puhelinliittymä siirtyy operaattorilta toiselle ilman puhelinnumeron vaihtumista. Yleensä numeronsiirto uudelle operaattorille kestää noin 5–15 arkipäivää. Älä irtisano vanhaa liittymääsi, jos haluat säilyttää vanhan numerosi, sillä irtisanottua liittymää ei voi siirtää uudelle operaattorille. Puhelimeen vaihdetaan uuden operaattorin SIM-kortti ja puhelinliittymän tyyppi, ja ominaisuudet muuttuvat uuden liittymäpaketin mukaisiksi.
Numeronsiirto pyydetään ennen liittymän vaihtoa siltä operaattorilta, jolle puhelinliittymä halutaan siirtää. Numeronsiirto käy yksinkertaisesti, sillä uusi operaattori hoitaa kaiken siirtoon liittyvän nykyisen operaattorin kanssa. Asiakas saa yleensä tekstiviestillä ilmoituksia siirron vaiheista, mutta hänen ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin odottaa siirtopäivää. Hpo.fi-sivustolla liittymien vertailu käy helposti ja liittymän vaihto onnistuu kaikille Suomessa toimiville operaattoreille. Siirron ajankohdan voi sopia etukäteen ja siirtopäivänä, sovittuun aikaan asiakas saa tekstiviestillä ohjeet siitä, kuinka toimia. Puhelin sammutetaan, siihen vaihdetaan postitse saatu uuden operaattorin SIM-kortti vanhan tilalle, jonka jälkeen puhelin käynnistetään uudelleen. Jos liittymä ei lähde heti toimimaan, ei hätää, sammuta puhelin ja käynnistä se uudelleen muutaman minuutin päästä.
Entä jos vanha liittymä on määräaikainen?
Markkinoilta löytyy monenlaisia puhelinliittymiä aina prepaid-liittymistä pitkiin määräaikaisiin sopimuksiin. Liittymää valitessa kuluttajan kannattaakin ensin miettiä edullisuuden lisäksi sen käyttötarvetta. Operaattorien liittymätarjoukset voivat vaihdella lyhyelläkin ajanjaksolla, joten pitkään määräaikaiseen liittymään vaihtaminen ei ehkä kannata, jos kohta markkinoilta löytyy vielä kannattavampi vaihtoehto. Jos vanha liittymäsopimus ei ole määräaikainen, voi siirron tehdä vaikka saman tien. Mikäli nykyinen sopimus on määräaikainen, onnistuu liittymän vaihto ja numeronsiirto myös tässä tapauksessa. Ennen numeronsiirtoa vanhan sopimuksen voimassaoloaika ja numeronsiirrosta koituvat kulut on kuitenkin hyvä ottaa selville, sillä ne voivat nousta huomattaviksi. Kannattaa tarkistaa etenkin, milloin määräaikaisuus päättyy ja mitkä ovat siitä koituvat maksut, ja vasta sitten arvioida, kannattaako siirto tehdä nyt vai vasta sopimuskauden päätyttyä.
Vaikka numeronsiirto on mahdollista myös kesken määräaikaisen sopimuksen, on muistettava, että vanhan liittymän maksut on suoritettava sopimuksen mukaisesti myös silloin, kun vanha liittymä ei enää ole toiminnassa. Vanhaan liittymäsopimukseen voi kuulua jäljellä olevien kuukausimaksujen lisäksi puhelimen kytkymaksuja, jotka nekin on maksettava numeron ja liittymän siirtyessä kesken sopimuskauden. Uuden liittymän maksujen lisäksi joutuu siis maksamaan vanhalle operaattorille puhelimeen mahdollisesti liittyvät kytkymaksut ja liittymän kuukausimaksut sopimuksen loppuun asti. Jos käytössä oleva puhelin on kytkypuhelin, se on usein myös SIM-lukittu. Tällöin kaikki vanhan liittymäsopimuksen kulut on maksettava kokonaan, ennen kuin puhelinta voi käyttää toisen liittymän kanssa. Jos vanhaa sopimusta on vielä paljon jäljellä, ei vaihtaminen ehkä kannata uuden liittymän edullisuudesta huolimatta.
Kannattaako liittymää lopulta vaihtaa?
Puhelinliittymän vaihto käy helposti, sillä kuluttajan ei yleensä itse tarvitse huolehtia mistään ylimääräisestä uuden operaattorin hoitaessa käytännön asiat. Vaihdon hankaluuden takia ei ainakaan kannata pitäytyä vanhassa ja usein kalliimmassa liittymässä, varsinkaan, jos vanha liittymä ei ole sidottu mihinkään määräaikaiseen sopimukseen. Liittymien vertailu on hyvä tehdä vaikkapa säännöllisesti kerran vuodessa. Liittymiä voi vertailla keskenään helppokäyttöisellä laskurilla ja uuden liittymän voi valita suoraan netissä. Sopimuksen vahvistuksen jälkeen uusi SIM-kortti saapuu postitse, ja ohjeet kortin asennukseen kätevästi tekstiviestillä. Vanha liittymä irtisanotaan ja numero siirretään uuteen uuden operaattorin toimesta. Kaiken kaikkiaan liittymän vaihto on usein kannattavaa ja sillä säästää selvää rahaa. Lisäksi liittymän vaihdon yhteydessä myös puhelimen päivittäminen uudempaan versioon käy vaivattomasti. Katso puhelinliittymien hinnat ja liittymätarjoukset tästä.