Miten kilpailuttaa puhelinliittymä viisaasti?

Puhelinliittymän kilpailuttaminen tuo säästöä kuukausittaisiin menoihin. Liittymätarjousten vertailu on nykyään helppoa, mutta miten puhelinliittymä kannattaa kilpailuttaa, jotta siitä saa mahdollisimman suuren hyödyn?

  1. Etsi kolmesta kuuteen vanhaa puhelinlaskua
  2. Listaa puhutut minuutit, lähetetyt viestit ja käytetty data ylös
  3. Laske sopiva liittymäpaketti
  4. Kilpailuta puhelinliittymä ja vaihda se edullisempaan

Aloita liittymän kilpailutus etsimällä kolmesta kuuteen vanhaa puhelinlaskua

Liittymän kilpailuttaminen kannattaa aloittaa etsimällä vanhat puhelinlaskut muutaman kuukauden takaa. Tarkista vanhoista laskuista käyttämäsi palvelut ja listaa nämä ylös esimerkiksi paperille tai excel -tiedostoon.

Jotta saat liittymän käytöstä mahdollisimman kattavan kuvan, tarkastele vähintään kolmea, mutta mieluusti jopa kuutta viimeisintä laskua. Kun tarkastelun alla on riittävän monen kuukauden laskut, saat muodostettua käsityksen liittymän käytöstä ja tarvitsemistasi palveluista faktaan perustuen.

Jos vastaanotat puhelinlaskut sähköisesti tai esimerkiksi suoraan verkkopankkiisi, kirjaudu nykyisen operaattorisi asiakassivuille, josta näet tarkemman erittelyn vanhoista laskuista.

Ennen liittymän kilpailutusta: Listaa käyttämäsi palvelut ylös ja laske kuukausittainen keskiarvo

Listaa jokaisesta vanhasta puhelinlaskusta käyttämäsi palvelut omiin sarakkeisiinsa, esimerkiksi näin:

Puhelut (minuuttia)Puhelut yritysnumeroihin (minuuttia)Puhelut ulkomaille (minuuttia)Tekstiviestit (kappaletta)Datasiirto (Gigatavua)
Puhelinlasku 180030153015
Puhelinlasku 250015202520
Puhelinlasku 395020251025
Puhelinlasku 4100018206020
Puhelinlasku 568023454040
Puhelinlasku 673025602535

Kun olet listannut viimeisimpien kuukausien aikana käyttämäsi palvelut ylös, on aika laskea käytettyjen palveluiden keskiarvo. Saat keskiarvon laskemalla kunkin sarakkeen arvot yhteen ja jakamalla tämän puhelinlaskujen määrällä.

Yllä olevassa esimerkissä lähetettyjen tekstiviestien määrä lasketaan näin: 30+25+10+60+40+25=190. Nyt siis tiedetään, että viimeisen kuuden kuukauden aikana on lähetetty yhteensä 190 tekstiviestiä.

Seuraavaksi tämä luku jaetaan kuudella, jolloin saadaan kuukausittain lähetettyjen tekstiviestien keskiarvo (190/6=31,6, joka on pyöristettynä 32).

Sovella seuraavaksi samaa laskukaavaa kaikkiin käyttämiisi palveluihin, jonka jälkeen käyttämiesi palveluiden määrä näyttää jokseenkin tältä:

Puhelut (minuuttia)Puhelut yritysnumeroihin (minuuttia)Puhelut ulkomaille (minuuttia)Tekstiviestit (kappaletta)Datasiirto (Gigatavua)
Keskiarvo, eli tarvittavat palvelut77722313226

Esimerkkinä olevaa liittymää käytetään seuraavasti:

  • Puhelut; noin 800 minuuttia kuukaudessa
  • Puhelut yritysnumeroihin; noin 20 minuuttia kuukaudessa
  • Puhelut ulkomaille; noin 30 minuuttia kuukaudessa
  • Tekstiviestit; noin 30 kappaletta kuukaudessa
  • Datasiirto; noin 26 gigatavua (GT) kuukaudessa

Puhelut yritysnumeroihin tai ulkomaille eivät yleensä kuulu liittymäpakettiin, vaan niistä joutuu maksamaan erikseen. Käytäntö näiden palveluiden osalta on kuitenkin hyvin samanlainen operaattorien välillä, jonka takia liittymän kilpailutuksessa kannattaa kiinnittää huomiota enemmän puheluihin, tekstiviesteihin ja tarvittavaan datamäärään.

Huomioi mahdolliset muutokset liittymän käytössä

Nyt puhelinliittymän aiemmat käyttötottumukset on selvillä ja pian on aika siirtyä kilpailuttamaan puhelinliittymät. Ennen kilpailutuksen aloitusta on kuitenkin hyvä tarkistaa, että aiempien kuukausien käyttötottumukset vastaavat myös nykyistä elämäntilannetta.

Esimerkiksi työpaikan vaihdos, opiskelujen alkaminen tai eläkkeelle siirtyminen voi vaikuttaa liittymän käyttöön paljonkin. Tämänkaltaiset elämänmuutokset tulee ottaa liittymän kilpailutuksessa huomioon, jotta valituksi tulee tarpeelliset palvelut sisältävä liittymäpaketti.

Jos liittymän käytössä ei ole tapahtunut suuria muutoksia ja olet seurannut tämän artikkelin ohjeita, nyt tiedät miten kilpailuttaa puhelinliittymä ja on aika siirtyä itse liittymän kilpailutukseen.

Kilpailuta puhelinliittymä liittymälaskurin avulla

Kilpailuta puhelinliittymä syöttämällä tarvitsemasi palvelut alla olevaan liittymälaskuriin, josta näet aina ajankohtaiset hinnat eri operaattorien välillä. Kuten huomaat, eroa halvimman ja kalleimman liittymän välillä voi tulla kymmeniä euroja kuukaudessa.

Vinkkejä liittymän kilpailutukseen – miten kilpailuttaa puhelinliittymä?

Puhelinliittymän kilpailutuksessa pätee muutama seikka, jotka on hyvä tiedostaa. Näillä vinkeillä voit saada kilpailutuksen kautta suuremman säästön:

  1. Nykyinen operaattorisi haluaa pitää asiakkuudestasi kiinni. Jos olet maksanut puhelinlaskusi ajallaan ja olet operaattorille ns. hyvä asiakas, tulet todennäköisesti saamaan soiton nykyiseltä operaattorilta, joka yrittää pitää sinut asiakkaana keinolla millä hyvänsä. Saamasi tarjous voi olla houkutteleva, mutta parhaan tarjouksen saa usein vasta silloin, kun olet siirtymässä kilpailijan asiakkaaksi.
  2. Puhelimen käyttötottumuksia voi muuttaa. Nykyään monet asiat hoituvat netissä, eikä esimerkiksi soittaminen palvelunumeroihin ole välttämätöntä. Usein samat asiat saa hoidettua chatissa tai sähköpostilla, jolloin palvelunumeroista kertyvä puhelinlaskun osuus jää pienemmäksi.
  3. Ulkomaanpuhelut voi hoitaa netin yli. Kalliiden ulkomaanpuheluiden soittamista kannattaa välttää. Saman asian saa hoidettua soittamalla esim. WhatsAppilla, Messengerillä, Skypellä tai Googlen palveluilla. Näitä palveluita käyttäessä sinun ei tarvitse maksaa kalliita puhelinlaskuja, sillä palveluiden käyttö sisältyy liittymässäsi olevaan nettiyhteyteen.
  4. Huomioi netin käyttö erityisen tarkasti liittymän kilpailutuksen yhteydessä. Esimerkiksi äänikirjapalvelut tai videopalvelut kuluttavat datapakettia. Jos käytät puhelinta viihdekäytössä, liittymään kannattaa valita lähes poikkeuksetta rajaton datapaketti.

Jätä kommentti