Oletko joskus törmännyt tilanteeseen, ettei puhelimella soittaminen onnistu, tai puhelinliittymä ei toimi odotetusti? Tai oletko kenties harmitellut hitaasti latautuvia verkkosivuja? Puhelinverkon hitaus johtuu yleensä verkon raskaasta kuormituksesta tai verkossa olevasta häiriöstä, eli viasta tai päivitystyöstä.
Puhelinverkon raskas kuormitus selittyy yleensä sillä, että pienelle alueelle on kokoontunut suuri määrä ihmisiä samanaikaisesti. Tilanne on monelle tuttu esimerkiksi urheilutapahtumien tai konserttien yhteydessä.
Kuormitusta voi aiheuttaa myös suuret ihmismassat kaupunkien keskustoissa esimerkiksi juhlapäivinä tai muiden suurien yleisötapahtumien yhteydessä. Tällaisia esimerkkejä voivat olla vaikkapa vappu kaupunkien keskustoissa tai vuosittain Helsingin Kaivopuistossa järjestettävä ilmailunäytös.
Suurta kuormitusta puhelinverkkoon voi aiheutua myös pienemmillä asuinalueilla esimerkiksi silloin, jos useampi henkilö samasta taloyhtiöstä käyttää video- tai etäneuvotteluyhteyttä puhelinliittymän kautta samanaikaisesti. Myös suoratoistopalvelujen käyttäminen voi hidastaa verkon toimivuutta.
Toisinaan puhelinverkoissa on myös teknistä vikaa tai häiriöitä. Nämä tilanteet eivät liity ihmismäärän paljouteen tai verkon käyttöön, vaan selittyvät yleensä teknisillä vioilla tai esimerkiksi myrskyn aiheuttamilla tuhoilla. Häiriöitä voi syntyä myös puhelinoperaattoreiden tekemistä laite- tai ohjelmistopäivityksistä.
Häiriötiedotteet voi tarkistaa operaattorin sivulta
Jokainen puhelinta tai puhelimen nettiyhteyttä käyttävä on todennäköisesti törmännyt joskus tilanteeseen, jolloin liittymä ei toimi, vaikka mitä tekisi.
Ennen hermojen menettämistä tai puhelinliittymän vaihtamista kannattaa tarkistaa operaattorin häiriötiedotteet. Nämä ovat saatavilla operaattorien omilta sivuilta seuraavasti:
Jos häiriöt toistuvat tai puhelinverkon raskas kuormitus omalla asuinalueella on toistuvaa, kannattaa harkita puhelinliittymän kilpailuttamista ja vaihtamista.